Afgelopen week was de heer Nauta in het nieuws over ‘de auto terug in de hoofdstraat’. En Simon Lenten zette een prachtige foto op FB. Daarmee hadden ze mijn belangstelling te pakken….daarom deze blog. Minder tekst, meer beeldmateriaal. Met dank aan Oud Hoogeveen. Geen auto’s, geen tram, maar WEL WATER in centrum van Hoogeveen. Daar wil ik wel hardop over dromen…op persoonlijke titel dat wel. En geld is er niet voor ….
Mooi dat zo veel lieden bezig zijn met de aantrekkingskracht van ons stadscentrum. Wel of niet een FOC binnen 50 kilometer? Wel of niet een superzaterdag? Zelfs de Hoogeveensche Courant schrijft er over in de redactionele kolommen van de vrijdagcourant. Jeroen Bottema schrijft er positief over. Hij vindt het niet erg origineel, maar is toch positief. Het nieuwe aan het plan is overigens vooral dat de gemeente (in lijn met het bouwpakket) een duit in het zak zou moeten gaan doen. Niet dat centrum management nieuwe ideeën moet bedenken, ideeën genoeg. Nu samenwerken! De gemeentelijke duit is ook een soort ‘worst’ die de samenwerking zou moeten stimuleren.
Op de tekst van Nauta dat de auto in het centrum de kooplust zou stimuleren heb ik gedacht ‘een tram door Hoogeveen zou ook leuk zijn’. Natuurlijk hebben ze in Groningen een beetje ervaring met een tram…kosten flink hoger dan de baten. Maar toch we hadden een tram….ja, tot 1947!
Zoals we zien zijn we daar in 1947 mee gestopt…zou best een duurzaam initiatief kunnen zijn. Ik kan de panden moeilijk thuisbrengen, maar vermoed dat dit nu de locatie is waar notaris Wilmink kantoor houdt. Hoogeveen had natuurlijk veel ruimte door het gedempte water. Daar kan beste een trammetje door heen… o ja, scheelt ook weer een stadsbus?
Zo zag het centrum van Hoogeveen d’r uit. Prachtig het restaurant ‘Schippershuus’ op de achtergrond. Iets verder het pand van de Apotheker Radijs! Landelijk bekend. Zou het niet mooi zijn om tot aan het Schippershuus weer water te laten komen? Eerst nog een terugblik op de ontwikkeling van de hoofdstraat…
Centrum in de jaren 60, bus kachelt dwars door het centrum…Willem II is overal zichtbaar!
In de jaren 70 kunnen we nog in optocht met de trekkers door de hoofdstraat. Prachtige beelden met ‘Nederlandse Middenstandsbank’, het busje van Giskes, Figura en een benzinepomp midden op het hoofdstraat. Wat zijn de tijden veranderd….een telefooncel en natuurlijk Willem II. Wie legt aan zijn 4-jarige kind uit wat een telefooncel is? Een openbaar hokje waar je muntjes (?) in een apparaat kon gooien om iemand te bellen? En hoe moest je whatsappen dan?
Hoofdstraat krijgt in de jaren 80 ‘zithoekjes’ en andere ‘kunstwerken’….mooi?
De auto blijft!
Van die mooie groene jaren 70/80 auto’s! En een beetje water keert terug….nog decennia voor dat de cascade aangelegd wordt!
We hadden hard gewerkt om het water weg te krijgen!
Alteveerstraat vlak voor demping
En dan wordt er zand gestort. Veel kuubs.
Persoonlijk zou ik zeggen. Laten we de komende 25 jaar geld sparen, fondsen aanschrijven en provincies ‘gek maken’ met het plan ‘water terug in Hoogeveen’. Dat zou voor mij een mooie uitdaging zijn. Door de hoofdstraat? Dat denk ik niet. Dat is een prachtige wandel- en winkelpromenade. En natuurlijk als het aan het superzaterdagplan ligt, bomvol met terrassen en vermaak. Winkels? Juist entertainment zou je terug willen zien in al die leegstaande gebouwen. Kunst, cultuur, muziek, toneel, mini-cabaret, standup, berentheaters (fam Karst is tijd ver vooruit!)….
Waar dan wel water?
Ik snap dat het miljoenen euro’s kost, maar ik zou het water graag terug willen brengen tot op de Willemskade tot aan Da Luca of zelfs nog de bocht om naar de Tamboer? Op de Willemskade is ruimte genoeg….enige probleem is de blikfabriek op de hoek van de Willemskade-Noorderweg. Een behoorlijke haven zou er moeten komen, te bereiken met de boot ‘achterom’ (via ’t Noord). Je kunt dus dan naar het centrum varen met een niet te grote boot/sloep. Prachtig affiche voor centrum van Hoogeveen. En passant zou ik dan het gebied achter de Oranje-buurt willen ontwikkelen. Daar komt vast nog wel wat saneringskosten bij kijken, maar het is het verpauperde hart van Hoogeveen. Oude en vervallen (fabrieks-) panden. Lege kavels en je kunt aan het water wonen? Zou gelijk de grond achter ‘bakker bouwstoffen’ d’r bij kopen.
En als we dan toch bezig zijn? Ook gelijk maar de Alteveerstraat open graven. Water doortrekken naar het kruis. Het kruis is dé plaats van historisch Hoogeveen, daar zouden we toch weer water moeten hebben…de kostprijs loopt zo wel verder op. Kosten hoger dan het eigen vermogen van de gemeente….dat is dus een behoorlijk opgave? Gewoon de schep ter hand nemen?
Gelukkig hoeft dat niet meer….hoe dan wel?
Auto’s terug in de straat is een slecht idee. Geeft totaal geen sfeer. Op de betonnen waterbak zijn we zo langzamerhand wel uitgekeken.
Volgens mij is een combinatie van factoren bepalend voor meer bezoek met als resultaat meer omzet.
Meer intimiteit…
Waar nu de cascade ligt een lint van dagwinkeltjes 30-50 m2. Hier kunnen kleine start ups, pop up stores, online winkels etc zich (tijdelijk) vestigen. Dit biedt diversiteit, gezelligheid en intimiteit in onze langgerekte hoofdstraat. Samen winkelen wordt weer leuk. (Ik loop hier even naar binnen, terwijl jij even daar kijkt).
Meer online in fysieke winkels…
Promoten van ‘eigen’ webshop in de winkel als verlengstuk van je zaak. Online bestellen met ondersteuning (advies) en afhalen in de winkel.
Verlaging van parkeertarieven op ‘stille’ dagen…
1e uur gratis om snel een specifieke boodschap te doen. Daarna laag tarief op ‘stille’ dagen en normaal tarief in het weekend.
Dit zijn maar een paar suggesties. Ondernemers moeten het zelf bedenken. (Zelf bedacht, heeft veel meer kracht).
Gemeente moet ondersteunen en mogelijk maken.
Als laatste wil ik nog wel even kwijt dat de foto van de hoofdstraat in de jaren 70 ook niet veel gezelligheid uitstraalt. Veel trekkers (letterlijk) maar weinig publiek.
Auto’s terug in de straat is een slecht idee. Geeft totaal geen sfeer. Op de betonnen waterbak zijn we zo langzamerhand wel uitgekeken.
Volgens mij is een combinatie van factoren bepalend voor meer bezoek met als resultaat meer omzet.
Meer intimiteit…
Waar nu de cascade ligt een lint van dagwinkeltjes 30-50 m2. Hier kunnen kleine start ups, pop up stores, online winkels etc zich (tijdelijk) vestigen. Dit biedt diversiteit, gezelligheid en intimiteit in onze langgerekte hoofdstraat. Samen winkelen wordt weer leuk. (Ik loop hier even naar binnen, terwijl jij even daar kijkt).
Meer online in fysieke winkels…
Promoten van ‘eigen’ webshop in de winkel als verlengstuk van je zaak. Online bestellen met ondersteuning (advies) en afhalen in de winkel.
Verlaging van parkeertarieven op ‘stille’ dagen…
1e uur gratis om snel een specifieke boodschap te doen. Daarna laag tarief op ‘stille’ dagen en normaal tarief in het weekend.
Dit zijn maar een paar suggesties. Ondernemers moeten het zelf bedenken. (Zelf bedacht, heeft veel meer kracht).
Gemeente moet ondersteunen en mogelijk maken.
Het idee om de binnenhaven aan te leggen op het terrein waar nu Bakker Beton en Boels gevestigd zijn leeft ook bij mij al heel lang.
Ook het aanleggen van een werf, waarover druk gespeculeerd wordt pasr daarbij.
Zoals jij suggereert (het water tot aan Da Luca) is wellicht nog mooier maar ook veel kostbaarder.
Het zou goed zijn om eens een breed platform op te zetten, waarin alle ideeen samen gesmolten worden. Dat creeert draagvlak.
Het lijkt me goed dat de haalbaarheid en betaalbaarheid te overzien zijn. Want groot denken kost groot geld.
Groet
Simon