Afgelopen vrijdag hadden we een dagje herfstvakantie. We zijn even naar de nieuwste Primark geweest. Vele honderden Nederlanders met een bruine papieren tas vol goedkope kleding, schoenen en ook wat minder nuttige zaken…wat is het succes van Primark en wat kunnen we er in Hoogeveen aan hebben? Op de foto zie je wel dat Primark qua marketing de jonge dames weet te bereiken…en dat zonder webshop..?

Primark heeft het afgelopen jaar zestien procent meer omzet geboekt dan in de twaalf maanden ervoor. Maar waarom heeft de winkel zo’n succes? Kan dat ook in Hoogeveen??

Doelgroep
De eerste reden waarom de Primark zo’n succes heeft is door de goed vastgestelde doelgroep van de winkel. Ze weten precies voor wie ze kleding maken en aan wie ze het willen verkopen. Ze spelen goed in op de behoeftes van jonge vrouwen met een beperkt budget.
Waardering
De tweede reden van de groei van omzet heeft de Primark te danken aan de goede naam van de winkel. Het Primark-merk wordt steeds meer gewaardeerd onder consumenten. De winkel staat in de top tien van meest gewaardeerde kledingzaken in het Verenigd Koninkrijk. De winkel heeft geen online webshop, maar maakt wel veelvuldig gebruik van sociale media om zichzelf te promoten.
Trends
Derde reden van het succes is het opmerken van duidelijke trends in mode. Ondanks de goedkope prijzen, houdt de Primark zich goed op de hoogte van het huidige modebeeld. Een goed voorbeeld hiervan vindt Retailgazette de jurken voor vrouwen. De jurken zijn hip en passen goed bij de jonge vrouwen die bij de winkel komen. Voor jonge mannen geldt hetzelfde. De kleding is goedkoop, maar je kunt er goed mee voor de dag komen.
Vragen
Tijdens het bezoek aan de Primark zag ik prijzen waarvoor ik nog nooit kleding heb aangeschaft. Ik bleef me maar afvragen komt dit uit Bangladesh? Hebben kinderen dit in elkaar gezet? Zijn de lage prijzen het gevolg van grote omloopsnelheid? Ik lees dat er in Arnhem 1.200 mensen hebben gesolliciteerd. Er zijn dus tientallen die graag bij Primark willen werken….
Beetje online research neemt het slechte voorgevoel niet weg: In 2013 stortte een kledingfabriek in Bangladesh in, waar onder andere Primark kleding liet produceren. Er kwamen meer dan duizend mensen om. Sinds de ramp neemt de druk op kledingbedrijven toe om iets te doen aan de slechte arbeidsomstandigheden in Bangladesh. De Britse campagnegroep War on Want plakte na de ramp honderden posters op een Primarkfiliaal in Londen, waarin betere werkomstandigheden werden geëist. Primark beloofde toen beterschap. Ook ondertekende ze een convenant waarin staat dat de internationale arbeidsnormen worden nageleefd, en dat ze voortaan jaarlijks gaan rapporteren over de voortgang van de verbeteringen. Nu bleken ook Zara en H&M kleding bij de bewuste fabriek in Bangladesh te produceren….
Nog eens verder gekeken: bij Terre des Hommes! Wat schrijven zij over Primark:

Primark  heeft op onze criteria voor duurzaamheid het C-label gekregen en is daarmee redelijk op weg, maar kan beter. Primark werkt aan de verbeteringen en prk heroblemen rond de arbeidsomstandigheden bij toeleveranciers in lage lonen landen, en is hiervoor aangesloten bij het Ethical Trading Initiative  (ETI). Echter is Primark niet erg duidelijk over de voortgang. Primark heeft wel haar CO2 voetafdruk verkleind, maar laat het afweten op onze milieucriteria.

Er valt dus nog wel veel  te verbeteren (van Terre des Hommes):

primark bij terre des hommes
Er is dus nog veel werk te doen. De sleutel daartoe zijn wij: de consument…