Gisterochtend kreeg ik van de beste bakker van de wereld Floor P. te H. een FB-berichtje van de wakkerste krant van Nederland. Dat triggerde mij om op nader onderzoek uit te gaan…dat leidt natuurlijk weer tot een heel verhaal….

Deze zomer blijven wij thuis en dat geeft naast heerlijke rust (uitslapen tot 700 uur, tuinieren, fietsen, mail helemaal bijgewerkt enz) ook tijd om wat te studeren. Als dan Floor een bericht post rondom ‘gratis parkeren’ dan ga ik d’r echt even voor zitten. Eerst het bericht uit de Telegraaf:

berichtt telegraaf

 

Cardigan, wat een heerlijke plaatsje

Een heerlijke dromerig toeristenplaatsje bijna aan de Westkust van het UK. Dus een kleine boottocht verwijderd van Ierland. Ook een plaats in Wales, zeg maar een Groot-Friesland, maar dan in United Kingdom. Een plaats met 4.000 inwoners en 4 parkeermeters. Daarover dadelijk meer. Aangezien we toch een dagje vrij hebbne zijn we maar eens rond gaan kijken. Google streetviews geboekt en afgereisd naar Cardigan. En het is een Engels plaatsje. Met gekleurde huizen in het centrum. Een kasteel (net opgeknapt voor € 1,7 mln en vanaf kwam 300.000 van de inwoners, zelf vinden wij het niet veel aan. Hoop stenen zeggen de Nederlands. Engelsen daarin tegen zijn trots op hun Heritage). Vervolgens rijden we wat door het stadje en komen diverse volle parkeerplaatsen tegen. Dat wil zeggen in de loop van de dag. In de ochtend was er geen auto te zien. Al rijdende zien we diverse kleine (gratis) parkeerplaatsen. Natuurlijk komen we in de High street de winkel van Keith Davies (de slager, volgens onze route heet hij Daves) tegen en in de buitengebieden de moderne Aldi en de klassieke Tesco. Wel met volle parkeerplaatsen. Daar is het dan ook gratis parkeren. We nemen u even mee in een paar foto’s (?) van onze rondrit door de stad Cardigan. De buitenwijken met rode baksteen hebben we maar gelaten voor wat het is.

De reclametekst voor deze regio is volgende: Cardigan, West Wales, is de toegangspoort tot de Teifi vallei en de Ceredigion Coastal Path. De oude stad ligt aan de monding van de rivier de Teifi aan de basis van Cardigan Bay. De ongerepte stadsbeeld en rijke erfgoed bieden een nostalgische decor voor een bloeiende cultuur van kunst en kunstnijverheid, evenementen en muziekfestivals, en is een goede uitvalsbasis om te ontdekken Ceredigion, Pembrokeshire en Carmarthenshire.

 cardigan rivier met woningen

 

Cardigan als je het over de brug komt binnenrijden

kasteel

Langs het ‘kasteel’

high street with bus

Door de Highstreet (interessante busjes!)

keith daves

Langs de zaak van Keith (hier wel veel groente voor een slager…) op Williamstreet

 

 

aldi
Supermoderne Aldi vlak bij de provinciale weg B458

tesco

Redelijk druk bij de Tesco

Het gebied heeft een overvloed aan wilde dieren, gevarieerde landschap, ruige kustlijn, zandstranden, een lange geschiedenis en karakteristieke stadjes, en is een zeer speciale plek om te bezoeken voor wandelen, fietsen en outdoor activiteiten, maar ook als een plek voor cultuur, stille contemplatie en een ontspannen vakantie. Dit alles zorgt voor een prachtige omgeving voor fotografie, voeg dit toe aan het warme welkom en je hebt een geweldige plek om een ​​huwelijk of partnerschap ceremonie. Bezoek onze kastelen, bekijk onze dolfijnen of maak een wandeling langs het Ceredigion Coastal Path en doen een plek van vogels kijken. De lokale eten en drinken is niet slecht.

kust

De prachtige baai aan de Ierse zee

Omdat wij tijd zat hebben we dus toch ook maar wat rond gekeken in het kustgebied. Dat doet echt heel erg aan als of we door Bretagne of Normandië rijden. Glooiende omgeving, Grote heggen. Veel groen en mooie natuur richting de Ierse zee. Vanuit Wales lopen twee veerlijnen naar Ierland. Vanuit Cardigan kunnen we het beste naar het zuiden rijden. In Fishguard varen we naar Zuid-Ierland. Maar we rijden in ruim een uur naar Holyhead en van daaruit kunnen direct naar Dublin varen. Maar dat pakken we later wel eens op. We zijn hun op zoektocht naar de parkeerkwestie in Cardigan.

Cardigan, financiën van Ceredigion Council

Voor dat het parkeren in duiken ook nog even gekeken naar de vergelijkbaarheid van Cardigan, wat is nu interessanter dan de jaarrekening horen wij u al denken. Nu is dat niet vergelijkbaar met Hoogeveen. Cardigan is onderdeel van een gemeente (council) van zo’n 7 dorpen. De meesten met prachtige namen in de taal van Wales. De gehele gemeente kent zo’n 80.000 inwoners en is daarmee wel iets groter dan Hoogeveen. Een begroting van 132 mln pounden. Dus € 189 mln. En in die zin vergelijkbaar met Hoogeveen (180 mln). D’r zit wel wat verschil in de begrotingen. Wij zien bijvoorbeeld pensioenen van officieren in de begroting staan. Of highway maintenance en road safety. Of belastingen die betaald moeten worden voor de politie-eenheid van de het graafschap Dyfes waar Cardigan toe behoord. De begroting sluit en in de laatste gepubliceerde jaarrekening (155 pagina’s) houden ze 100.000 pounden over….de jaarrekening wordt gecontroleerd door de ‘provinciale accountantsdienst’, wel voor 349.000 pound. Daar likken de Nederlandse accountants hun vingers bij af. Dat de jaarrekening sluit op 100.000 dat snappen wij na het lezen van dit document ook wel: het stikt van de ‘transfers to reserves’. Dat wil zeggen ‘less or over’. Dus per onderdeel zijn er allerlei reserves waar geld uitgehaald wordt en geld aan toegevoegd wordt. Als commerciele accountants gaan de nekharen dus giga overeind. De discussie over parkeermeters snappen wij overigens wel. De Civil Parking Enforcement Reserve kent eind 2013/2014 een stand van 11.000 pound en ze hadden 22.500 nodig voor de reparaties in Cardigan….Voor de liefhebber wat is dit voor reserve? This reserve has been set up to hold any surplus derived from Civil Parking Enforcement (CPE) which under Road Traffic Regulation Act 1984 has to be used for meeting any future CPE deficits and/or Transport related matters, etc.

Wat natuurlijk voor ons interessant is: wat betaal je aan gemeenschapslasten in Ceredigion? Schrik niet dat is € 2.217 en dan ook nog € 413 voor de politie. In Hoogeveen was dat (WOZ, riool en afval) € 824. De gemiddelde WOZ is € 405 (eigen berekeningen). Onze kosten stijgen over 2015 niet (WOZ overigens wel, zo’n 4% in mijn berekening). Maar in Ceredigion stijgen de lasten 5% over 2015/2016. Dat is pittig. Overigens is 25% van de begroting wordt in Ceredigion binnen gehaald met belastingen. In Hoogeveen is dat 11% (WOZ, riool en afval gezamenlijk). Alleen de WOZ is 5% van de totale baten. Dus duidelijk verschillen in benadering. Een landelijke wens in Nederland: gemeente die meer invloed hebben op de belastingen die inwoners betalen? Directe relatie tussen politieke keuzes, bestuur en (locale) belastingen….interessant studieobject. Zeker als je Ex-Tax.com d’r bij betrekt…terug naar de gesloopte parkeermeters.

Cardigan, sloop van de parkeermeters

De vier parkeermeters in Cardigan zijn half juni gesloopt. Vermoedelijk door dieven die de centen uit de machines hebben gehaald. Maar er zijn ook kranten die het wijten aan vandalisme…. Dit wordt dan op 17 en 18 juli in de Engelse media opgepikt. Daily, Express, Metro, Telegraph allen pakken het bericht op. Plaatselijke ondernemers melden sterke omzet toename bij de (speciaal) zaken in de city centre.

We zien wel dat de parkeertarieven niet heel erg verschillen met ons. 1,2 pound (1,72 euro) per uur en maximaal 3 uur voor 2,2 pound. De uurprijs is dus 22 cent hoger dan in Hoogeveen. Daar kan geparkeerd worden tegen € 7,5 per dag. In Cardigan betaal je omgerekend € 9,5.

 

 

lege parkeerplaats

Lege parkeerplaats in de ochtend

parkeer plaats nu vol

In de middag stuk voller

parkeermeter

Vriendelijke meneer, die ook niet kan betalen

Nuancering Telegraaf-bericht

Als je interview met de heer Davies of Daves goed volgt dan is hij wel iets genuanceerder dan de Telegraaf: gemiddeld is de omzetgroei 20% en er zijn uitzonderlijke groeicijfers tot 50%. Dus niet allemaal 50% groei!

We lezen voornamelijk dat de centrum-ondernemers nu eindelijk een gelijk speelveld (met gelijke spelregels) hebben gekregen. De centrumondernemers richten de pijlen op de politiek. Bezoekers aan de randen van de stad hoeven bij de Tesco en Aldi geen parkeergeld te betalen. Alle gemeenten met handel in de periferie hebben te maken met deze kwestie. AH in Hoogeveen is niet voor niets naar de Griendtsveen gegaan. Daar kunnen Gamma, Kwantum, Karwei, enz. ook profiteren van de parkeergeldvrije zones.

Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland geeft aan dat mensen weg blijven als ze een paar tientjes moeten aftikken om in het centrum te winkelen. Ook dit lijkt ongenuanceerd. Zowel in Hoogeveen als in Cardigan wordt niet meer dan € 7 of € 9 per dag gevraagd. Misschien bedoeld van Golberdinge tientjes per maand? Of heeft hij het over Zwolle en Groningen?

Prachtig is wel dat het (Nederlandse) Telegraaf bericht dan gistermiddag rond 1.00 uur weer verschijnt op de informatiesites van parkeren in de UK. Inclusief de interviews met Cor Molenaar (de hoogleraar die niet op mijn mails reageert) en van Golberinge….zo gaat het nieuws Europa rond. De meters in Cardigan zijn inmiddels al weer gerepareerd…Blijkbaar is de 22k gevonden…of de businesscase berekend. Wij zien in de jaarrekening dat parkeren in heel Ceredigion 973.000 pound oplevert. Dus zo’n € 1,4 mln. Komt in de buurt van Hoogeveen…

fixed cardigan

 

Parkeren in Hoogeveen

De € 1,5 die we in Hoogeveen per uur vragen is een keurig gemiddelde. De dagkaart is aan de hoge kant. Natuurlijjk niet als we dat vergelijken met de shop-cities als Zwolle en Groningen. Daar betaal je voor een dag van 8 uur parkeren € 12,50 meer.

Uurtarief Dagtarief
Hardenberg  €       1,15  €       5,00
Drachten  €       1,45  €       8,70
Meppel  €       1,70  €       6,50
Emmen  €       1,75  €    11,00
Assen  €       2,00  €       6,00
Groningen  €       2,50  n.b.
Zwolle  €       2,60  n.b.

bron: gemeentesites

Het is goed te vermelden dat Hoogeveen wel in de categorie van de grootverdieners op gebied van parkeren staan volgens CBS (cijfers 2014).

hoogeveen

Dus afschaffen van betaald parkeren kost in Hoogeveen tamelijk veel geld. In de jaarrekening van 2014 zien we dat in Hoogeveen € 2.402.000 is binnen gekomen. Overigens 10% minder dan in 2013. Toen haalde Hoogeveen nog € 2.682.000 uit de parkeerautomaten. Deze daling heeft overigens twee gezichten: € 193.000 volgt uit minder boetes en € 194.000 minder parkeergeld.

In de voorjaarsnota 2016-2019 zien we een herijking van de exploitatie bij ‘veilig bereikbaar’ voor ‘parkeren’ moet jaarlijks € 100.000 meer worden neergelegd. Dit zijn vermoedelijk kosten voor de nieuwe dip- en go-systemen die overal zijn geplaatst…?

Die 2,4 mln is overigens de bruto opbrengst: Netto levert parkeren Hoogeveen € 1.821.000 op. De kosten zijn volgens jaarrekening 2014 € 581.000. Met die ton extra dus komend jaar bijna 7 ton. Als we betaald parkeren afschaffen moeten we a) 1,7 mln elders verdienen of bezuinigen en b) andere klussen voor de handhavers bedenken. Als zijn namelijk in de WWB (bijstand) komen schieten we in onze eigen voet. Zouden we die 1,7 mln door verhoging van de WOZ willen binnen halen dan moet de WOZ bijna 20% omhoog. Totaal geen optie…. Ook de BIZ heeft niet het budget om dit te vergaren. We zouden dus de ondernemers die het meeste profiteren van de afschaffing van betaald parkeren dit kunnen laten betalen. Dus een zeer gerichte verhoging van de WOZ voor het centrum zou een optie zijn. Ik ga er vanuit dat er zo’n 450 ondernemingen in het centrum gevestigd zijn. Dat zou betekenen dat iedere ondernemer € 3800 extra per jaar moet betalen. Natuurlijk moeten we dat indeling in een eerlijke staffel (klein, middel en groot). De grootbedrijven betalen zeg € 5000, middel €3500 en klein € 2.000. Stel je maakt 40% marge op je handel dan moet je € 5000 extra omzet draaien. € 100 per week. Of als je gemiddelde omzet € 25 is, dan moet je als ‘klein bedrijf’ 4 klanten per week extra binnen halen. Dat moet te doen zij zou ik zeggen….

Er zijn overigens meer plaatsen waar geëxperimenteerd wordt met gratis parkeren. In Harderwijk is de eerste 2 uur parkeren in de (super moderne) Houtwalgarage gratis. Harderwijk houdt deze pilot van maart 2015 tot maart 2016 en onder druk van gratis parkeren in Putten en Ermelo. Zeer nabij gelegen dorpen. Slim zijn ze wel in Harderwijk. De garage ligt aan de Oostzijde van het centrum. De cashcow in Harderwijk zijn de parkeerplaatsen aan de westzijde, daar waar ook het Dolfinarium gevestigd is. Iets om in de gaten te houden…of is er al meer te zeggen over gratis parkeren?

Correlatie gratis parkeren en bestedingen

Gaat de omzet (giga) om hoog zoals men in Cardigan zegt? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over gratis parkeren. Helpt dat de omzet in de middelgrote steden? Sander van der Ries van Radboud Universiteit uit Nijmegen heeft onderzoek gedaan: http://gpm.ruhosting.nl/mt/2012-MA-PL-59SandenvanderRies.pdf. Voor het kwantitatief empirisch onderzoek heeft hij er bij 10 verschillende gemeenten met een inwoneraantal tussen de 20.000 en 40.000 inwoners interviews gehouden. Er is bewust voor gekozen om vijftig procent van de interviews uit te voeren onder beleidsmedewerkers van gemeentes waarin geen betaald parkeren is ingevoerd en 50 procent van de gemeentes waaronder wel betaald parkeren is ingevoerd. De meeste opvallende conclusie is volgende: Bij het vergelijken van de relatie tussen omzet per vierkante meter vloeroppervlakte en parkeertarief toont de log-lineaire regressie een elasticiteit van -13%, dit betekent dat verhoging van het parkeertarief van 100% een verlaging van de omzet veroorzaakt van 13%. Er is vooral een sterk negatief verband te zien tussen stijging van parkeertarieven en de omzet van dagelijkse producten. Interessant is natuurlijk of dat andersom ook zo is. Als ik het parkeertarief met 100% verlaag, gaat de omzet met 13% omhoog. Gaan we dan de WOZ-verhoging voor centrumbedrijven terugverdienen? Met 13% denk ik dat het lastig wordt, maar je zou het kunnen berekenen.

 De conclusie van Van der Ries is volgende: de positieve effecten op economisch functioneren en omgevingskwaliteit van de centra van middelgrote kernen door betaald parkeren voor gebieden met een goed en divers winkelaanbod op de langere termijn ruimschoots opwegen tegen de nadelen, zoals uitwijkinggedrag naar woonwijken en maatschappelijke weerstand. Op de kortere termijn is er in veel gemeenten wel sprake van een tijdelijke lichte dip in economische prestaties na de invoering van betaald parkeren, die vooral wordt veroorzaakt door het achterblijven van de omzet in dagelijkse producten. In combinatie met een juiste tariefstelling voor verschillende doelgroepen in verschillende gebieden kan een gemeente niet alleen inzetten op bepaalde effecten maar ook de sterkte van die effecten bepalen. Het is echter de vraag of gemeenten het noodzakelijk achten om een dergelijk zwaar middel in te zetten terwijl met alternatief parkeerbeleid ook al aanzienlijke effecten kunnen worden gerealiseerd.

Kortom alternatief parkeerbeleid kan misschien beter worden ingezet om economische effecten te bereiken. Op de lange termijn wegen de voordelen van parkeergeld op tegen de nadelen. Je zit door dit onderzoek wel na te denken over ‘omzet van dagelijkse producten’. Daar zou op basis van deze cijfers wel iets moeten gebeuren…korte stop-parkeren?

Dagelijkse producten, short-stay-no-pay?

Moeten we dan niet ‘alles gratis parkeren’ maken, maar alleen de zones voor de ‘dagelijkse producten’? Dat geeft wel discussie welke zones dat dan zijn….natuurlijk zou het zichzelf gaan uitselecteren (ik zou mijn winkel voor dagelijkse goederen ook verplaatsen uit de Hoofdstraat, als de Schutstraat gratis parkeren geeft). Wat zijn dagelijkse producten? Schoenreparatie bij Koopman is niet dagelijks…of levensmiddelen halen bij Hema? Het klinkt aantrekkelijk om van Schutstraat, Haagje en Alteveerstraat een blauwe zone te maken, maar wat dan met Jumbo of Aldi…dat geeft weer (juridisch) nawerk. En daarbij werkt een ‘blauwe zone’ wel?

http://www.verkeersnet.nl/14922/pilot-eerste-half-uur-goedkoper-parkeren-geen-succes/

Objectief gesproken is in Utrecht volgens verkeersnet de situatie zelfs verslechterd. Er komen meer parkeerders op juist die straten, dus lastige om even te parkeren…. En het winkelende publiek is sowieso gehaast. Men moet immers binnen ½ uur weer terug zijn bij de auto….Belangrijke constateringen volgens ons!

Fietsen stimuleren?

Het zou natuurlijk stimulerend voor omzet en gezondheid moeten zijn als er meer gefietst word. Hoe stimuleren we fietsgebruik en daarmee (langdurig) bezoek aan onze binnenstad? College Bekkering attendeerde mij recent op CU-voorstel om fiets verkeer te stimuleren (en parkeren nog duurder te maken). In de notitie duurzaamheid (2007, kon geen recente vinden) in Hoogeveen formuleert de CU volgende uitgangspunt:

Stimuleren van fietsgebruik, bijv. ritten tot 5 km bij voorkeur op de fiets en aansprekende stallingen (eventueel met kluisjes voor boodschappen). Maatregelen:

  1. Zorgen dat fiets- en autoverkeer gescheiden is daar waar mogelijk.
  2. De mogelijkheden onderzoeken van hogere parkeergelden en deze in te zetten voor betere fietsbereikbaarheid in het centrum.

 Dat lijkt ons niet de bedoeling. Hoogeveen zit in de landelijke top 10 van gemeenten die goed verdienen aan parkeren. Genoeg zou genoeg moeten zijn. We zouden kunnen denken aan volgende stimuleringsmaatregelen:

Fietsvriendelijk afstellen van verkeerslichten. Het fietsvriendelijk afstellen van verkeersregelinstallaties (verkeerslichten) levert een bijdrage aan de kwaliteitsverbetering van bestaande fietsroutes. Naast fietsers profiteren ook voetgangers van dergelijke maatregelen. Er wordt een inventarisatie gemaakt van bestaande verkeerslichten die op eenvoudige wijze fietsvriendelijker kunnen worden afgesteld. De inventarisatie vormt de basis voor het overzicht van verkeerslichten die voetganger- én fietsvriendelijker kunnen worden afgesteld.

Tegengaan van fietsendiefstal. Voor de binnenstad en station is, naast bereikbaarheid en goede winkelvoorzieningen, ook veiligheid een belangrijk aspect. Het terugdringen van fietsendiefstal is daarbij een belangrijk element en in Hoogeveen met de politie en het succesvolle lokfietsenproject al behoorlijke aangepakt…

Fietssnelweg De fietssnelweg is een nieuw fenomeen. Een fietssnelweg is een fietspad die alleen voor fietsers toegankelijk is. De fietssnelweg heeft altijd voorrang ten opzichte van het overige verkeer. Zo’n route is heel veilig en het levert de fietser een flinke tijdwinst op. Inmiddels is al een aantal fietssnelwegen in Nederland gerealiseerd en is een aantal in ontwikkeling en een aantal al opgeleverd: Hengelo-Enschede (14 km) of Venlo-Horst (15 km) met de fancy naam ‘Greenport Bikeway’.

http://www.verkeersnet.nl/15641/eerste-fietssnelweg-in-limburg/

Dit laatste lijkt ons het onderzoeken waard. Zie bijvoorbeeld ontwikkelingen in London

Het ziet er naar uit dat in Londen eindelijk een echte fietssnelweg krijgt. De plannen voor een bijna 30 kilometer lang fietspad dwars door het centrum hebben in ieder geval de goedkeuring van burgemeester Boris Johnson  die zich als sterk voorstander van de fiets profileert. Uitgangspunt voor Johnson is het feit dat het autoverkeer in het centrum de afgelopen tien jaar met 25 procent is teruggedrongen, het fietsverkeer is in die tijd verdubbeld.


london

 

Fietssnelweg (verhoogd) in London?

Hoogeveen op naar fietsplan 2030! Vooral voor dagelijkse producten..!

En parkeren? Eerst maar eens kijken hoe Hoogeveen 1,7 mln elders kan verdienen….aparte centrum WOZ? Of toch alternatieven onderzoeken? CDA Hoogeveen is er al mee aan de slag…!

O ja, we proberen ook nog een stadsbus in leven te houden, maakt reizen naar de stad voor iedereen mogelijk.

jebereiktmeermetfietsen